Wiellagers dienen om het wiel op de naaf met minder weerstand te laten draaien
Wiellagers dienen om het wiel op de naaf met minder weerstand te laten draaien. Ze brengen de kracht over die wordt uitgeoefend om het wiel op de as te laten draaien. Op de achteras worden vaak lagermodules gebruikt. Bij het vervangen van het onderdeel wordt de module geheel vervangen. Op de vooras zijn er hoekcontacten, conische rollen of radiale lagers geïnstalleerd. Wat er precies geïnstalleerd is, hangt af van het automodel. Voor het monteren en demonteren van het wiellager is speciaal gereedschap nodig. Daarom moet je voor deze montage en demontage naar de autoreparatiewerkplaats gaan als het lager defect is.
Naarmate het lager verslijt, neemt het geluidsniveau toe
Wiellagers slijten na verloop van tijd. Naarmate het lager verslijt, neemt het geluidsniveau toe. Vooral hard geluid is in bochten dan goed te horen. Verhoogd geluidsniveau bij het naar links nemen van bochten duidt op een defect aan de rechterkant. Soms kan er door slijtage een speling ontstaan. Dit probleem kan worden vastgesteld. Wanneer je het wiel draait, druk je eenmaal op de rem en eenmaal draait u de wielen zonder rem. Als de speling in het laatste geval optreedt, ligt het probleem bij het lager.
Als er een defect is, moet je de lager vervangen
Als er een defect is, moet je de lager vervangen. Om het te repareren heb je een speciale pers nodig om een nieuw lager in te drukken. Probeer het lager niet zelf te vervangen met een voorhamer. Een defect lager moet tijdig worden vervangen, aangezien het gevaarlijk is om met een defect lager te rijden. In de internetwinkel van de specialist heb je een ruime keuze aan reserveonderdelen die je nodig heb voor je auto: wielremcilinder, hoofdcilinder, fusee, remschoenen, raamopeners, koplampen, luchtdroger, brandstof- en oliefilters.